Thursday, February 25, 2010

KISAH BENAR!! SUKA melewat lewat kan SOLAT..


Bismillahirrahmanirrahim....Salam from Makkah...pagi pagi nih aku ingin bercerita sesuatu...suatu cerita yang telah berlaku beberapa tahun dahulu di sini..KISAH BENAR.....kisah yang boleh kita renungkan bersama serta jadikan panduan dalam diri kita ini....

Kisah yang anda baca ini bukannyer datang dari majalah MASTIKA atau majalah2 tabloid tetapi kisah dari tanah perkuburan Sa'araya....Makkah....Pada beberapa tahun dahulu ada seorang perempuan yang berumo 40++ telah meninggal dunia..mereka telah mengusung jenazah beliau untuk di kebumikan Tanah Perkuburan Al-maq alah yakni lebih kurang 2 kilometer dari MasjidilHaram selepas solat zuhur. apa bila sampai sahaja di tanah perkuburan tersebut alangkah terperanjatnyer mereka bila mendapati se EKOR ular yang berwarna HITAM sebesar peha bersisik tebal telah BERADA didalam liang lahat ( dalam kubur tersebut)

Subhanallah.keadaan ular tersebut amat mengerunkan..mereka pun terus berlalu dari situ dan membawa jenazah wanita tersebut ke tanah perkuburan yang lain yakni di Tanah Perkuburan Sa'raya lebih kurang setengah jam memandu dari situ.( 8 kilometer jauhnyer )..pabila mereka sampai di tanah perkuburan tersebut rupa rupanyer ULAR HITAM yang sama jugak telah menunggu jenazah wanita yang ingin di kebumikan di situ.Allah huakbar.... mereka mengambil keputusan untuk memindah kan serta mengangkat ular tersebut dah letak kan di luar yakni berjauhan sedikit dari kawasan tersebut dan mengkebumikan jenazah wanita itu..( yang peliknyer ULAR HITAM ituh tidak melakukan apa apa bila di sentuh oleh mereka ).

Selepas sahaja mereka mengkebumikan mayat wanita itu tiba tiba ular HITAM yang di letakkan berjauhan dari situ terus datang menjalar dengan PANTAS dan MASUK meluru kedalam kubur wanita itu Masyaalah ( seperti menjunam kedalam swimming pool dari atas - keaadaan sewaktu ular itu masuk kedalam kubur )..dengan beberapa seketika mereka mendengar bunyi seperti dahan dahan pokok yang di patah patahkan dan apabila mereka melihat kedalam kubur wanita tersebut alangkah terperanjatnnyer kerana ULAR HITAM itu sedang MEMBELIT jenazah wanita itu serta mematah matahkan tulang jenazah itu..

Subhanalah...ada beberapa orang yang berada di persekitaran kubur itu turut PENGSAN melihat kejadian itu...selepas di selidiki kenapa perkara tersebut boleh terjadi , rupa rupa nyer sewaktu hayat wanita tersebut SUKA melewat lewat kan SOLAT nyer...

Saturday, February 20, 2010

Abang VS Ayang


Abang VS Ayang


dipetik dari blog http://taq6889.blogspot.com/



Saper yang salah agak2nya..

Memula skali ayang anto kat abang..



Dear abang,



Ayang nak mintak kebenaran abang untuk bawa anak-anak balik ke kampung. abang tak perlu hantar ayang sebab ayang mampu untuk bawa anak-anak ke kampung musim cuti sekolah ni dengan bas.. abang jagalah diri abang dan kereta abang baik-baik... cuma ada perkara yang ingin ayang luahkan disini... kereta baru abang tu mahal.. harga mencecah 100k barangkali.. sebab tu abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang... sampaikan abang dah terlena dalam kereta abang tu sejak abang beli 3 bulan yang lalu dah masuk 3 malam... abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang, nak tau ngape?

Harga kereta abang tu lebih mahal dari wang hantaran yang ayah ayang letakkan masa kita kahwin dulu.. cuba hantaran ayang lebih mahal dari harga kereta abang?

Tiap-tiap pagi abang mesti gosok kereta abang, nak nampak berkilat..tapi ayang nak dapat kiss g.morning pun susah

Sejak beli kereta tu, sebulan sekali macam-macam aksesori abang beli kat kereta, ayang nak dapat hadiah besday setahun sekali pun susah..

Kereta sebulan sekali abang servis, abang kata kena jaga maintainance. ..ayang nak dapat pi salon setahun sekali pun susah...

Kereta abang make up lawa-lawa.. tapi kalau ayang make up lawa-lawa abang kata ayang tak sedar diri kereta abang bagi makan minyak mahal-mahal cecah 100 setin pun ada, ayang nak makan pizza sekeping jer masa mengidam anak kedua kita abang kata ayang mengada-ngada.

Kereta abang kalau anak-anak sentuh sikit bodynya abang marah anak macam nak makan, ayang jatuh longkang besar boleh abang gelak

Paling menyedihkan. .. ayang tanya ngape tidur dalam kereta? abang jawab takut orang curi kereta abang.. kalau ayang kena curi??

Ayang nak balik kampung dulu.. anak-anak nak jumpa atuk dengan nenek depa.. tak nak naik kereta abang takut calar.. ayang calar takpe.. jaga diri elok-elok, sarapan ayang dah sediakan. ayang pi tak lama sekolah bukak ayang balik lah dengan anak-anak.. pesanan ayang..

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU MASAKKAN MAKAN KESUKAAN ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU BASUHKAN PAKAIAN ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU GOSOKAN KEMEJA ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU SIAPKAN AIR MANDI ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU KEMASKAN RUMAH ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU URUT-URUT BADAN ABANG

ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU TEMANKAN ABANG TIDUR

Love,

ayang







ni abang lak bagi....




Dear Ayang,




Bukanlah abang sayang keta tu lebih dr ayang.. tapi ayang kene faham keta tu keta bos abang. Nanti kalau ilang sapa nak ganti.. ayang abang suruh keja ayang xnak, ayang kata nak dok umah jaga anak,nak siap kan sarapan nak kemas umah tapi ayang tiap2 hari bgn tido kul 12.. macam mana nak wat keja umah...

Cuba lah ayang pk mana x abang tido dalam keta... abang balik keja lambat skit ayang dah kunci pintu..bukan nye abang gi foya2 kan abang gi keja...lagi satu pasal piza yang ayang ngidam tu.. ayang nak piza yg di oder dr jepun.. mana lah abang ada duit nak oder.. abang nak bg apam balik yg jual kat depan ofis abang ni ayang xnak, ayang nak jugak piza dr jepun.. nasib baik abang x belikan kalau x anak kedua kita tu mesti muka cam doremon..ish xnak laa abang..

Pasal hadiah kan abang dah belikan tapi abang sembunyi kan kat dapur.. ayang yang tersalah buang ingatkan sampah... tulah abang suruh kemas umah tu ayang kata umah kita dah bersih tapi hadiah dgn sampah pun dah jadi serupa jek...hadiah tu mahal tau abang beli untuk ayang..

Sebenarnye abang sayang ayang lebih dr keta tu wlau pun hantaran masa kita kawin cuma rm8k..ayang x tau bpe kali abang turun naik bank nak wat loan rm8k..tapi demi ayang abang wat jugak..

sbb masa tu ayang kalau mekap mmg sebijik maya karin.. tapi sejak ayang wat rebonding 3 tahun lepas setiap kali ayang mekap abang terbayang lak muka pontianak dlm citer phsm.. bukan ayang x cantik tapi kening ayang tu gi cukur wat per.. walau pun abang selalu cukur janggut abang tapi ayang xyah laa nak cukur kening ayang tu....pasal morning kiss tu, ayang bangun pun dah tengahari nak morning kiss cam mana.. dah laa ayang.. abang malas nak citer..

Tapi abang nak bg tau jgk kat sini ayang tetap no 1 dlm hati abang..nanti kalau naik bas tu bebaik.. ayang nak balik kpg abang izinkan Cuma jgn lupa kim salam kat mak ayah kat sana .. kalau ada gulai tempoyak ke nanti jgn lupa bwk balik skit..

Kalau ada lembu terlepas ke ayang xyah laa susah2 gi kejar lembu tu... biar jek.. nnti abang balik kpg abang kejar kan ..bukan apa takut lembu tu tanduk ayang nnti bukan stakat calar jek silap2 leh masuk hspital. abang kene tanduk xpe..

Jaga anak2 baik2 jgn bagi diorang main kat sungai musim2 banjir ni.. nak dpt anak bukan senang takut nnti ayang ngidam lagi piza jepun lak lagi haru.. baik jaga jek yg dah ada tu..ayang pun jaga diri baik2.. jgn sampai jatuh longkang lagi.. hehe.. abang mmg xnak ketawa masa tu tapi nak wat cam mana ayang jatuh kepala dulu yang masuk longkang...dah laa rambut ayang masa tu baru lepas rebonding.. mmg abang ketawa...hahahhahah ahahha

Love,

Abang

renung2kan...hehe.....

Wednesday, February 17, 2010

Jantung

Tak tau nak masak apa ari ni. Buka pintu dapur, nampak pohon pisang yang telah mengeluarkan buah nya! Alhamdulillah, berbudi pada tanah inilah hasilnya. Nana anak gadisku mencadagkan ambil saja jantung-jantung pisang tersebut untuk hidangan tengahari . Apalagi si adik mengikat parang bengkok di batang penyapu panjang.....

Jolok,jangan tak jolok!! Dush,,,,,, 5 x... Lima biji jantung telah terpisah dari tandannya..... Lima biji jantung bukan lah banyak sangat untuk lima orang makan.... Bila buka kelopak-kelopak nya,... kecil saja yang tinggal. Masak lomak lado api.... Gulai dah nak mengelegak, serai lak dah reput diatas tanah, terendam musim hujan lalu... Lantas aku suruh si bongsu ambil daun kunyit dalam pasu di halaman. Alamak! ni nak marah ni .... diambilnya daun cekur ku yang baru mengeluarkan daunnya sebanyak 3 helai.... Botaklah cekur ibu dik oiiii. Sekali lagi ambil baru betul... Eeee lahai, macamana ni.....

Hidangan hari ini ala kadar saja. Gulai jantung, goreng ikan cicah sambal kicap....

PD-30 Jan 2010..

Hari yang paling istimewa bila kakak dan abang ipar  mempelawa untuk jalan-jalan di PD... Pucuk dicita ulam mendatang!! . " Sian kau dah lama kat sini tak jalan pun mana -mana..... jom kita ke PD jalan-jalan makan ais kerim", ujar kakak ku. Eeeee lahai!! macam tau-tau saja mamang dah lama aku mengidam nak jejak kan kaki di PD.

Awal petang kami sampai di Bagan Pinang. Tempat yang indah, bersih dan nyaman.  Tujuan kami ingin berjalan-jalan diatas laut, aduhai jambatan sedang dibaiki pula. Aku ingin berada digigi air, bermain ombak dan melihat matahari terbenam.... namun, dikesempatan ini cuma jalan-jalan dan melihat deburan ombak dari tebing yang tinggi. Walau sebentar disana, sungguh terkesan dijiwa. Sebelum maghrib kena sampai di rumah omak..... singgah  dan jalan-jalan di Pasar Minggu. Jalan meleret-leret...borak-borak tak beli apa-apa buah tangan untuk orang Dungun.  Beli mee , murtabak dan air . Duduk sebentar di sana.... dan MAKAN...

Dalam perjalanan pulang ke rumah omak, sempat aku perhatikan perubahan disepanjang perjalanan kami.  Hutan dan pohon getah di kiri dan kanan jalan sudah tiada lagi.  Ada ladang anggur lagi... ish..ish.. Ada beberapa taman perumahan... yang tidak pernah ku tahu ujud nya. Itulah tanda nya sudah lama sangat aku tidak  melalui jalan tersebut!!!

Terima kasih alang dan abang ujang, kerana laksanakan impian ku.

Deburan ombak yang menghempas.

.Sesekali merayap lesu.

Singgah dihamparan batu

Yang teguh dan sabar menunggu.





Thursday, February 4, 2010

Wajah Baru

Ini wajah baru blog Bakawali. Kata anak aku tulisan - tulisan sebelum ni tak dapat nak backup atas sebab - sebab teknikal. Insya-Allah akan datang akan ado tulisan baru dari aku.

Redho yo lah...