Wednesday, May 26, 2010

Gula yang pahit !!!

Assalamualaikum.

Bagaimana nak mulakan tulisan kali ini ye... lama tak menulis jadi kaku pula. Memang dah lama nak menulis ,tetapi ada saja halangan nya. Halangan nombor satu adalah MALAS. Memang masaalah ini tiada siapa yang dapat tolong...hehehe.

Gula yang pahit!!!. Memang banyak sebab mengapa kali ini ingin ku katakan bahawa gula itu pahit. Betul ke gula pahit? Lawaknya..... Kan gula manis. Bolih dikatakan hidup ini perlu gula!!!
Segala macam masakan perlu gula.. Lebih-lebih lagi kt tempat aku bermastautin ini, lauk pauk pun perlukan gula... wajib. Aku menulis ini adalah kerana krisis gula kat tempat aku.... Lebih-lebih lagi kami ada kedai runcit.....Meliaga sikit-sikit ma...

Dahulu tidak lah seteruk ini. Kalau suami beli gula kat pemborong bolih lah dapat dua atau tiga karton... satu karton sebanyak 24 bungkus. Itu masa gula rm 1.50 sebungkus. Bila gula dah naik harga rm 1.65 semakin kurang pula bolih dapat. Kadang-kadang bolih lah 2 karton atau paling sedikit, 1 karton.... Masa tu , pemborong beri harga rm 1.63 sebungkus... jadi atas sebungkus dapat lah 7 sen. Itu pun kami terpaksa jual dengan harga rm 1,70 sebungkus. Sejak kebelakangan ini, entah dimana silap nya... gula semakin susah didapati. setiap hari suami kena berulang ke pemborong untuk dapatkan gula. Nak tau berapa karton bolih dapat? ENAM bungkus sahaja!!!!!. Itu pun bukan setiap hari bolih dapat. Harganya pula rm 1.65. Cuba kira 6 bungkus tu dapat untung berapa sen.....duit minyak pun tak lepas... duit plastik lagi...
Rupanya berniaga ini pun bukan semata-mata nak kejar untung sahaja. Kadang-kadang kesian juga lihat suami kesana sini cari gula semata-mata nak tunaikan permintaan pelanggan. Lebih-lebih lagi makcik-makcik yang tiada siapa nak diharap ke bandar atau pasaraya nak dapatkan gula. Adakalanya dia sanggup beli sekilo di kedai lain untuk makcik-makcik tersebut....

Semasa aku dikedai, macam-macam perangai pelanggan nak dapatkan gula. Ada kalanya orang yang tak pernah datang atau tempuh kedai runcit kami pun ada datang semata-mata nak beli gula.... Kesian juga melihat nya. MAAF GULA DAH HABIS!!!. Bilalah krisis gula ini nak selesai.

Menteri kata, rakyat kena belajar kurangkan gula dalam masakan dan minuman...Kalau dalam keluarga sendiri, bolih lah kot.. Bagaimana pula dengan peniaga makanan atau minuman? Bolih laku ke kueh atau air yang......tobat! Tak datang dah kedai tersebut lagi agaknya.....

Mudah-mudahan krisis gula akan kembali pulih di DUNGUN ini.Semoga kerajaan tidak menarik balik subsidi gula...... Walaupun dengan terpaksa kami tidak dapat jual harga rm 1.65, kami punya alasan tersendiri....Kadang-kadang ada juga pelanggan yang datang nak beli gula. Dengan sombong nya bercakap, " 1.70? mahal nya. Mareng kt Nir_ _ _ _, 1.65 je " Nak aku maki je orang tu...... Itu untung aku kesian, dapat gak mu gula..... kenapa mu tak shoping kat pasaraya tu? Tetapi itu lah, nama pun pelanggan.... Terpaksalah aku jawab, " Nak beli tak ni, kalau mahal, baik awak beli kat sana. Lima sen tu awak bolih beli macam-macam....." Nak cerita masaalah kami sebagai peniaga kedai runcit ni.......issshh, lain kali lah. GULAAAA, setiap tahun ada saja masaalah!!!! Memang pahit...

Selingan Kejap:

Jadi,dengan kekurangan gula ni,apakata kita beralih ke alternatif baru....yang lebih menyihatkan daripada gula...Kita masih dapat minum manis,tapi TANPA gula dan boleh menyihatkan badan kerna dapat membantu dan merawat pengaliran darah yang bermasalah dalam badan kita...Fuhh..bukankah kedengaran sangat berkhasiat?hehehe

Apakah alternatif itu? Jeng..jeng..jeng...Produk ini dinamakan Stevia Sweet,iaitu produk pemanis tanpa gula untuk kamu semua...

Yang ini kordial,kat kedai ada 6 perasa semuanya, Laici, Anggur, Oren, Kismis,Kurma dan Sarsi..
Ini pula yang concentrated...pilih..pilih..pilih...ada 8 perasa semuanya..Roselle, Kiwi, Mangga, Anggur, Dragon Fruit, Kismis, Kurma dan Nenas...
harga kat botol RM19.90..tapi kalau beli kat Usaha Pasti Jaya Enterprise
(kedai sapa la tu yer)....12 ringgit boleh dapat..tapi kalau nak lagi murah,sila runding dengan tokey yerr..hehehe

yang ni Premium punya..botol kaca..dalam kotak....tengok botol pun dah eksklusif..harganya..paham-paham je la...hehee