Tuesday, November 9, 2010

'Terbang bangau.....'

Assalamualaikum


sebulan lebih dah x buat sesuatu kat bakawali ni.... Mana janji nak menulis tiap hari??? sebenarnya ada banyak yang nak di riwayatkan...hahaha. Tetapi banyak kisah yang terpaksa berkubur je tanpa nesan...kat sudut hati..... semoga hati ini mampu menapis dan menyimpan nya dengan rapi !!

Hari ni lepas asar ada jemputan untuk mendengar taklimat untuk penjaga di Madrasah Darul Bayan..... Taklimat untuk penjaga dan pelajar yang akan pergi sambung belajar di Yaman.... Entah mengapa dada aku bedebar je hari ni.... Macam ada batu yang menghempap kat dada sejak tahu ada taklimat hari ini... Macam-macam yang aku fikirkan.. Kesihatan along, keuwangan , apabila berjauhan nanti.... rindu ... (sedangkan adik-adik nya balik setiap semester aku rindu... ini kan lima tahun kat negara orang)

Masuk je asar, suami dan aku terus solat dan bergegas ke Madrasah Darul Bayan.... Sempat aku capai sebiji GLYCERYL TRINITRATE dan letak bawah lidah.... Alhamdulillah rasa sakit didada
berkurangan. Kalau aku cakap ngan suami ni... sudah tentu dia tidak kasi ikut.... aku buat-buat okey je.... Syukurlah masa kami sampai majlis belum bermula... Along dah sedia menunggu.

Semasa sesi taklimat, aku dengar sepatah demi sepatah taklimat dari tiga orang ustad dihadapan. Sepatah demi sepatah perkataan nya aku fahami...... Alhamdulillah tekanan dah semakin berkurang. Malah aku menjadi lebih insaf apabila ada dua orang penjaga terpaksa berpisah dengan anak mereka selama 10 tahun..... lebih-lebih lagi anak itu berusia 15 tahun...

Ada seorang ibu kepada murid cakap," bila Allah dah beri jalan dan peluang... x kan kita nak halang.. Insyaallah, tentu ada jalan peyelesaian untuk semua masaalah.." Untuk penjaga kepada Affizal, Shamil dan Hassan.... tahniah kerana sanggup berpisah dengan putra -putra anda walau masih remaja.... semoga restu dan doa anda menjadi penawar dan pembakar semangat mereka untuk menuntut ilmu di sana.

Kepada semua tenaga pengajar di Madrasah Darul Bayan ,terima kasih kerana memberi peluang dan kesempatan buat anak kami melanjutkan pelajaran mereka. Sangup bersusah payah menguruskan ... masa,wang dan lain-lain ... Hanya Allah sahaja yang membalasnya... Buat anak ku .....Mohd Aizad, pesan ibu...... Jangan sekali-kali kau lupakan segala jasa insan-insan yang telah berjasa kepada mu demi untuk merialisasikan impian kamu, anakku....