Sunday, February 20, 2011

Pergolakan di Hati Ibu...

Hari ini hati ~ memang tidak menentu. Semenjak kebelakangan ini ini lah yang ~rasakan. kehadapan , kebelakang ... serba tidak kena. Subuh tadi anak sulung menghantar pesanan ringkas. "Penasihat dan presiden dbyman dah kemas 1 beg sorang, sepertimana nasihat duta. Saya pun dah kemaskan kitab-kitab atuk dalam beg... Terpaksa juga untuk sebarang kemungkinan... kelmarin , 4 lagi tebunuh di sini"

~ faham, along sedikit pun tidak berniat untuk buat ~ risau.... Namun dia perlukan sesaorang untuk berkongsi kegelisahan dia....Resah hati ini bukan kerana ~ terlalu memikirkan akan keselamatan along dan kawan-kawan nya.... Dari mula lagi sebelum along berangkat ke Sanaa' ~ dah sedia maklum negara tersebut dah ada pergolakan. Memang berat untuk melepas kan along pergi. Namun semangat dia dan sokongan dari para ustaz, ~ redho. Siang malam along dan kawan-kawan bertungkus lumus belajar dan mencari dana demi cita-cita mereka tercapai.

Semester pertama baru sahaja berakhir. Minggu hadapan memulakan semerster kedua... Apakah yang akan terjadi pada hari-hari yang akan datang.. hanya Allah sahaja yang maha tahu.Dalam msg-msg yang sering di hantar selalu dia mengharapkan kalau lah bolih, walau apapun terjadi,dia akan tetap akan tinggal disana. "Tidak sabar untuk habiskan pengajian bahasa arab pada bulan 6 nanti, InsyaAllah akan sambung Pengajian Islam pula selepas itu..."

Tetapi , menurut along lagi " Tuan Duta pun tidak tahu keadaan sebenar kat sini bagaimana, masa taklimat semalam banyak juga diperkatakan, termasuk menghantar pelajar jika keadaan semakin teruk.."Berita penghantaran balik itu lah yang sangat-sangat mencemaskan along.. Yang paling disayangnya adalah kitab-kitab yang dibawa dari sini pemberian Allahyarham datuk serta yang dibeli nya disini dan di Yaman.... " Ibu, kalau kena balik juga harap-harap dapat lah dibawa balik kitab-kitab ini sekali... kalau sehelai sepinggang...." Kalau ditakdirkan terpaksa balik, balik lah. Ikut arahan, jika itu takdir nya.. Harap-harap pergolakan ini akan cepat berhenti.... Dapat ~ bayangkan bagaimana perasaan along apabila rakyat disana bebas membawa senjata dan tersisip belati di pinggang... walau along tidak pernah menyatakan kegusaran itu..

Pernah suatu hari apabila along bicara tentang keadaan disana, serta bertanyakan apakah perkhabaran tentang Sanaa' ada keluar melalui kaca tv Malaysia... lantas ~ pun menjawab ," Dah lama ibu tidak buka TV along. Dada ibu jadi bergolak seperti ibu berada di tengah-tengah pertempuran, bila ibu mendengar penyampai berita itu bercakap... jadi kalau bolih ibu ingin mengetahui dari kau sendiri, sekurang-kurang nya ibu tahu kau selamat..."

Alhamdulillah, setakat ini mereka selamat. Setiap malam, sebelum tidur,Along menghantar pesanan ringkas buat kami... Pernah satu hari tu along cakap kalau mereka kena balik.... untuk kembali semula ke Yaman, apakah akan sama seperti pelajar-pelajar yang diperintah kan pulang dari Mesir tempohari..... macam-macam berita keluar didada akhbar dan di internet. Itu yang membuat kan ~ semakin gelisah.... Untung nasib along di Yaman , InsyaAllah ~ serah kan mereka semua kepada ketentuan Allah. Kerana Allah adalah sebaik-baik tempat untuk meminta perlindungan. Namun, yang menjadi masaalah nya ialah ,mengapa hati ini sering berdebar. Badan pula semakin lemah dan tidak berdaya. Syukur lah saudara-saudara ~ sering menghubungi ~ memberi kata semangat dan perangsang. Kadang-kadang dalam sehari 2 orang kakak dan adik ~ menghubungi ku. Bila sahaja ada cerita tentang tempat along di tv, mereka juga menjadi cemas.. Lebih-lebih lagi bonda ~ . Buat bonda , saudara-saudara ku , serta yang sudi membaca coretan ~ ini, mohon sedikit doa untuk keselamatan dan keamanan di bumi Yaman... Diharap kemelut ini akan dapat dihentikan dengan cara aman... InsyaAllah

2 comments:

Qaseh Bonda said...

InsyaAllah semuanya selamat, aman dan sejahtera hendaknya.

Tabahkan hati kuatkan semangat, doa para ibu sentiasa mengiringi anak2 di sana.

Amin.

b.a.k.a.w.a.l.i. said...

terima kasih Qasih Bonda... Semoga doa kalian diangkat olih Nya...Amin.