Monday, May 9, 2011

PERGI TAK AKAN KEMBALI..

ASSALAMU ALAIKUM.
Petikan ini ~ ambil dari laman sosial anak sulung ~.
"Umur badan terbatas.Umur batu nisan kadang -kadang lebih panjang dari umur badan tetapi umur jasa dan kenangan lebih panjang dari umur batu nisan.Sebab itu Jalaluddin Rumi pernah mengatakn seketika orang minta izin kpdanya hendak membuat gubah pada kuburannya apabila dia telah mati.Tak usahlah nisan digubah pada kuburanku.Kalau hendak menziarahi aku temuilah aku dalam hati orang yg mengenal ajaranku-Prof Dr. Hamka (Lembaga Budi-Perhiasan Insan Cemerlang)"
Tiba-tiba teringat pula tentang kuburan... Lambat atau cepat kita akan pergi menyahut panggilan Nya.Pergi tidak kembali lagi. Yang paling ~ risaukan ialah jika pusara ~ nanti di gubah dengan sedemikian rupa... Cukuplah sekadar petak empat segi sama...kalau perlu sangat, nisan yg paling sederhana. (agar suatu ketika nanti, tidak tergali semula) tanda suatu ketika dahulu, ada sekujur jasad pernah bersemadi di situ..( dimana? hanya yang tinggal sahaja yang tahu...hehehe).


Dahulu masa balik rumah emak, ada emak bercerita bahawa abang nya memberitahu bahawa kubur nenek,emak dan adik emak dah tak dapat dikesan lagi..( Memang pun emak sangat jarang sekali pulang ke kampung kelahiran emak. Semenjak berhijrah ke tempat sekarang, bolih dikira berapa kali kami balik ke kampung kami . Keluarga di sebelah allahyarham ayah masih ada dua keluarga disana... ) Menurut Pak Ngah , dia masih ingat tempat ahli keluarga tersebut disemadikan. Namun, puas dicari... nisan nya pun tiada.. Khabar nya telah berdiri bangunan disitu.....

PEMBANGUNAN.....??? Kesian juga bila dengar mak mengeluh....tetapi nak buat bagaimana, sabar lah wahai bonda ku. Dimana sahaja disemadikan, jangan risau....Allah tetap tahu dimana. Walau dimana kita berada doa kita pasti dipeduli olih Nya... Tidak semestinya di atas pusara...
Perkara yang telah terjadi... bagaimana nk diubah semula ( redho jer ... kita orang kecil... bukan sape-sape...)


Dalam pada itu sempat pula ~ berharap... " JANGAN LAGI DIAMBIL TANAH PUSARA,WALAU SEINCI" . Kepada saudara-saudara ku... berpesan lah pada ahli waris mu, agar pusara mu nanti biarlah yang paling sederhana dan gunakan tanah wakaf tersebut, seminimum yang bolih... Di situ ada lah tempat persinggahan sementara sahaja kan... Yang penting, bagaimana keadaan kita semasa didalam pusara .... bukan binaan GAH pusara tersebut!!!!

Setiap kali ~ berdoa ,agar bekalan yang bakal ~ bawa nanti dapat ~ cukupi selagi nyawa dikandung badan....