Thursday, August 18, 2011

PUISI KEHIDUPAN


Hari hari lewat, pelan tapi pasti
Hari ini aku menuju satu puncak tangga yang baru
Karena aku aku akan membuka lembaran baru


Untuk sisa jatah umurku yang baru
Daun gugur satu-satu
Semua terjadi karena ijin Allah
Umurku bertambah satu-satu
Semua terjadi karena ijin Allah

Tapi… coba aku tengok kebelakang
Ternyata aku masih banyak berhutang
Ya, berhutang pada diriku
Karena ibadahku masih pas-pasan

Kuraba dahiku
Astagfirullah, sujudku masih jauh dari khusyuk
Kutimbang keinginanku….
Hmm… masih

lebih besar duniawiku

Ya Allah
Akankah aku masih bertemu tanggal dan bulan yang sama di tahun depan?
Akankah aku masih merasakan rasa ini pada tanggal dan bulan yang sama di tahun depan?
Masihkah aku diberi kesempatan?

Ya Allah….
Tetes airmataku adalah tanda kelemahanku
Rasa sedih yang mendalam adalah penyesalanku
Astagfirullah…

Jika Engkau ijinkan hamba bertemu tahun depan
Ijinkan hambaMU ini, mulai hari ini lebih khusyuk dalam ibadah…
Timbangan dunia dan akhirat hamba seimbang…
Sehingga hamba bisa sempurna sebagai khalifahMu…

Hamba sangat ingin melihat wajahMu di sana…
Hamba sangat ingin melihat senyumMu di sana…
Ya Allah,
Ijikanlah

Puisi olih : Chiril Anuar

Kenangan Yang Terindah...

Assalamualaikum.

Ramadhan yang ke 18....
Pagi ini perasaan tenang, aman, gembira menguasai diri... Alhamdulillah. Subhanallah !!!
Sesudah solat subuh, hari ini memang mata tidak bolih terpejam lagi. Duduk di ruang tamu seorang diri, memang membosankan. Dapur selesai dikemas, buka sahaja pintu hadapan, kucing -kucing peliharaan menyerbu dikaki minta makanan. Padahal ada seekor mondok digeletek nya separuh nyawa di muka pintu , tidak dijamah nya.. Amboi !! memilih betul si miow ni... Letak sepinggan makanan , baru senang nak melangkah untuk menyidai pakaian...

Masuk kedalam semula....... Melihat sikecil berebut-rebut memilih makanan dan berenang kesana sini dengan bebas nya, adalah saat yang membahagiakan. Semua masih didalam bilik, tak tau apa yang mereka buat.

PC antik ku yang kuat meragam ni telah sedia terpasang.. Apa lagi masa bersosial... Fuhhh !!! Wah, nostalgia lama menjelma lagi.. Nostalgia yang selalu ~ kenangkan waktu teringat kan sahabat-sahabat seorang diri, kini di kongsi dengan sahabat-sahabat yang lain... Syukur kehadrat Allah kerana berikan kesempatan ini.

Semua nya di takdirkan bermula pada 16 Ramadhan, saat ~ menyediakan sedikit juadah berbuka. Terima panggilan dari sahabat yang sangat dirindui.. Sudah lebih 30 tahun terpisah.. Allah sahaja yang tahu bagaimana perasaan tika itu .... cerita saling bertukar, maka terlahirlah kawan-kawan FB yang lain.... Terima kasih sahabat ~

dengan harapan ada lagi kawan-kawan kita yang lain menyusul untuk saling bertukar pendapat dan khabar... Insya Allah.


Wednesday, August 10, 2011

Ramadhan Kali Ini

Assalamualaikum.

Sudah sepuluh hari kita berpuasa. Harap-harap puasa yang telah kita laksanakan dan akan datang, diterima olih Allah..InsyaAllah.

Ramadhan kali ini, tiga orang buah hati kami ada bersama, Alhamdulillah. Cuma anak sulung memilih untuk berpuasa di 'Pondok'.

Ringan sikit kerja bila anak-anak ada bersama..... Masa didapur untuk menyediakan juadah berbuka puasa ada juga teman untuk bercerita. Ramadhan kali ini segala makanan dimasak sendiri , kecuali kalau ada yang nak makan kuih.... Saya memang kalah tentang kuih muih kegemaran suami dan anak-anak... lebih-lebih lagi kuih muih tempatan. Tak pandai mak nak... Macam-macam nama, berwarna warni... yang tak jadi untuk saya menjamah nya adalah kerana kebanyakkan kuih tersebut manis hingga ketulang !!!! hahaha. Acah jer... tak lah semanis tu, cuma saya takut nak makan yang manis-manis ni. Maklum lah dah otai ni.. salah sikit je makanan yang tak sepatut nya masuk, mulalah badan ini meragam. Nak pulih nya perlukan masa pula...

Manakala apa yang patut dimasak untuk berbuka atau sahur, kali ini bukan saya yang tentukan. Bagus juga tu.... Kali ini menu di laksanakan mengikut arahan bos besar...hahaha. Apa yang dia beli, itulah yang kami masak... Tugas untuk buat air... diserahkan pada putri bongsu... Minum air yang dibuat pun dah kenyang... Setiap hari bertukar menu air nya... kelmarin air mangga. Tak sedar diri saya minum .... banyak, memang tak sedar diri, akibat nya mak tanggung lah sendiri...huhu


Hari silih berganti, tanggungjawab sebagai suri dan ibu berjalan seperti biasa.... namun ayah dan bonda sentiasa ada didalam dada. Lebih-lebih lagi bila saat diri kesaorangan. Anak-anak masuk kekamar, suami ketempat kerja... Saat itu lah saya ingin sekali berada di samping mu. Ayah. walau kau telah pergi mendahului kami, namun segala tentang mu masih tersemat rapi didada anak mu ini. Apa tah lagi suasana Ramadhan ini membuatkan saya bertambah rindu pada mu. Teringat kan pengat mee siput kegemaran mu, sama-sama kedapur menyediakan makanan..Jika mak masak kuih atau pengat, ayah suruh buat banyak-banyak.... Sekurang-kurang nya ada untuk jiran kiri kanan. Masa saya kecil atau menganjak remaja, adalah masa yang begitu asyik sekali... banyak kenangan bersama ayah.


Pertama kali saya berpuasa tanpa ayah dan bonda pada Ramadhan 1981. Hari kedua puasa , saya terima kiriman sambal bilis kacang dan rendang dari ayah... entah berapa kali ayah kirimkan .. semua nya itu memang tidak mampu sayahilangkan dari ingatan. Malah bila sudah berkeluarga , berpuasa dan beraya di rantau orang... ayah dan bonda masih lagi tidak lupa mengirimkan makanan... Padahal mereka berkerja membanting tulang untuk dapatkan itu semua. 

Ramadhan kali ini walau anak-anak berada disisi, namun perasaan bertambah pilu bila teringatakan bonda di kampung.... Tentu emak pun sedang teringatkan kisah bersama ayah dan kami semua... Mak, maaf kan anak mu ini... Insya Allah, disuatu hari yang diizin kan Allah, kita akan berkumpul lagi.... Tiada apa yang dapat ~ hadiahkan pada mu, ayah dan bonda...cuma doa yang ~ pohon setiap Solat dan tika teringat kan mu... Moga Allah perkenankan....

Monday, August 1, 2011

Ramadhan datang lagi

Assalamualaikum

Ramadhan datang lagi. Semoga Ramadhan kali ini dapat ~ sempurnakan dengan baik.
dengan doa dan harapan Ramadhan kali ini bukan lah Ramadhan yang terakhir buat ~
Semoga Ramadhan tahun ini adalah lebih berkualiti dari Ramadhan-ramadhan yang telah ~ tinggalkan