Wednesday, November 2, 2011

Telur Tebu... pernah rasa tak ?

Assalamu Alaikum ...
Halaman masih disirami hujan. Nak turun ketanah bermain ngan arnab, memang tak sesuai...Huhh. Hujan tidaklah selebat mana, cuma cuaca agak gelap sedikit... sesuai untuk tidur sahaja. Tidur? Oooo tidak baru jam berapa ni... baru je lepas masak dan makanan da siap terhidang atas meja... cuma tunggu boss besar makan jer..hehe.. Walaubagaimanapun juadah hari ini tidak lah sepelik lauk yang saya masak kelmarin... Lauk biasa-biasa ajer.... ikan goreng, sayur kacang goreng lada api dan asam tumis ikan kembung (sesuai ker ikan kembung masak asam tumis... da itu jer ada.. ) Alhamdulillah.

Lauk kelmarin pelik? Entah lah... bagi ~ memang pelik lah, sebab baru pertama kali masak dan dengar nama nya pun baru kelmarin tu lah... 'TELUR TEBU', pernah dengar ke? Kelmarin, apa pun bahan da habis dalam simpanan.. ikan, sayur,santan...semua da licin !!!. Bila suami mau ke pasar dan tanya , "nak beli apa"? Saya pun jawab, "apa-apa ajer.."

Balik dari pasar, suami cakap , " nanti masak telur itik campur telur tebu ni..." Mak aii TELUR TEBU ? berapa banyak telur da.. mana telur nya? nampak macam jagung je, Tapi tak de janggut pula.... Suami ajar cara buka kulit telur tebu tersebut. Oh... camni ker? Tak mabuk ker kalau dimakan benda alah ni ha? Lantas  saya  memanggil anak  agar pergi tanya ' Lobai Google'... kalau-kalau tahu tentang TELUR TEBU ni...



Selalunya kalau telur itik , kawan nyer pucuk pegaga atau belimbing buluh...hmm memang terangkat lah rasa nya.... Tiba-tiba anak kedapur dan cakap, " bu, bolih lah dimasak, macam-macam resepi ada orang tu masak... tapi kat Indonesia lah...". Oh klu cam tu.. bolih lah dimasak.... Maka, upacara memasak di mulain...hihihi . Bismillah dan acara didapur pun selesai..... Alhamdulillah. Dan ini lah dia 'masak lemak cili padi telur itik campur TELUR TEBU...' Umang aiii panjang nyer nama resepi ni...


Tapi jangan tanya asal telur tebu ni dari pokok apa... Sah-sah saya tak tahu... mulanya saya kerat anak tebu kat tepi rumah kami.... mana tahu kalau sama, lain kali x payah beli... tapi BUKAN !!! ada ruas dalam daun tebu tu....kikiki. Siapa tahu Telur Tebu ini berasal dari pokok apa dan mengapa diberi nama sedemikian... Walaubagaimana pun, lauk kelmarin memang sedap.. Lain kali kalau ke pasar beli lagi yer... nak masak resepi lain pula.....