Monday, December 12, 2011

Hujung tahun... semoga bukan penghujung segala nya..

jumpa lagi
Assalamualaikum.

Hujan,hujan dan hujan lagi.... bukan mengeluh, tetapi saja nak bagi tahu sekarang ni memang dah tiba musim hujan. Rasa-rasa nya musim tengkujuh kali ini tidak lah seteruk tahun-tahun yang lalu. Alhamdulillah perjalanan hari yang dilalui tidaklah terjejas, berjalan seperti biasa. Siang dan malam berganti dengan begitu pantas sekali. Sekarang dah berada hari-hari terakhir tahun 2011.

Banyak lagi azam dan kehendak tidak tercapai dan tidak dapat dilaksanakan sepenuh nya. Kadang-kadang terfikir juga bila harapan dan cita-cita tidak mampu terlaksana, 'sempat kah untuk aku kecapi di tahun-tahun yang akan datang?'. Namun begitu, sejuta syukur ku panjatkan pada yang Esa kerana memberi ku nafas untuk mengecapi nikmat hidup ini dengan erti yang sebenarnya... Nikmat Islam dan Iman.. Setiap helaan nafas ku, jangan lah kira nya Kau cabut nikmat ini.

Sesungguh nya biarlah jalan yang bakal ku lalui ini berjalan seperti laluan air yang mengalir dengan sendiri nya... Sesungguh nya aku tidak bisa mengatur perjalanan hidup ini seperti yang aku ingin kan. Bila aku terjaga esok hari aku bakal menempuh apa yang akan Kau takdirkan untuk aku hari itu. Begitulah seterusnya, sehingga aku di jemput pergi. Kerana aku percaya, tiada perancangan yang sebaik-baik nya, melain kan perancangan Mu.

Ini bukan coretan seorang insan yang sudah mula mengalah dengan pancaroba kehidupan ini. Peracayalah, aku ingin bertambah kuat untuk menempuh hidup yang penuh tandatanya dan kekeliruan.... Aku tidak ingin berharap dengan sesiapa, malahan dengan diri sendiri pun, aku tidak bisa menggantungkan harapan. Hanya pada Mu aku sandarkan doa dan harapan... Putih atau hitam , itu lah takdir ku....

Pada putra putri ku... Jangan berputus asa jika cita-cita kamu tidak teralaksana pada tahun ini.. Percayalah Allah akan berikan yang terbaik untuk kamu di suatu hari yang telah ditetapkan... Ibu setiasa mondokong dan mendoakan kamu.. Samaada ibu sempat berkongsi kegembiraan bersamu kamu nanti atau tidak, ibu berharap jalan yang bakal kamu tempuhi nanti adalah jalan yang diredhoi Allah

Oh ya sempena hujung tahun ini... aku telah menanam sepohon kelapa untuk kenangan dimasa yang akan datang. Harap ia tumbuh subur dan dapat dimanfaat kan olih semua orang...

Tadi terima masej dari anak ku.. " Tak pernah terfikirkan bila harus berjalan tanpa diri mu. Tak pernah terfikirkan bila harus bernafas tanpa nafas mu...." .Ini jawapan ibu - Jangan lah kau fikirkan lagi.... disuatu hari yang telah ditetapkan, saat itu akan datang... hanya doa dari kamu semua yang sangat berguna buat ibu mu... "