Friday, May 20, 2016

Ragam

Assalamualaikum
Malam ini ingin menulis lagi. Lama sungguh saya tidak menjenguk halaman ini. Tadi dapat lena sebentar bila waktu begini mata tidak bolih dipejam. Pelbagai kenangan datang dan pergi. Kali ini ingin saya tulis sebuah kenangan yang masih lekat dalam ingatan .

Bermacam ragam pelanggan yang datang ke kedai runcit kami sepanjang kami berniaga selama 16 tahun. Tetapi semua nya telah jadi sejarah.

Kisah ini berlaku semasa kedai kami ada menjual rokok (Kami tidak menjual rokok atas kesedaran dan dengan pertolongan Allah. Alhamdulillah )

Pelik betul ,ada yang takut dan ada yang geli lihat gambar di kotak rokok. Tapi rokok yg disedut tersebut tak terasa geli pula. Tapi itu hak mereka , saya tak nk komen banyak. Yang  ingin saya kongsi  ialah gelagat seorang pelanggan yang saya perhatikan..... (catatan dibawah ini berlaku bukan pada hari yang sama, tapi pada pelanggan yang sama )

Pelanggan (lepas kawin).. bila beli rokok :
" Nak yg gambar budak ye.. mahu beli yg kepala kecik, x nk yg kepala besar... "


 S : " Kenapa budak kecik ? Macam-macam  la kau ni.. "

pelanggan : " Budak kecik, rasa rokok lain sikit.. sedap. Yang  lain tak sedap.. lagi pun geli tengok kaki dan leher tu".

S : " macam-macam la..." ( sambil cari gambar budak kepala kecil)...

Pelanggan ( bila dapat tahu isteri hamil) : " Errr... dah tak sedap pulak rasa rokok yang ada gambar budak.. nak tukar selera pulak... nak yg gambar kaki..."

S: "Kejap sedap... kejap tidak... apa yg sebenar nya ni..?"

Pelanggan : " Hmmm...bini aku mengandung la... takut ' kenan' plak nanti... "

Bila isteri da selamat bersalin dan anak pun tiada cacat cela......

Pelanggan: " Nak rokok yg gambar budak kepala kecik..."

Aduhai kadang-kadang nak ketawa pun ada, nak marah lagi lah ada.Tapi pelanggan sentiasa betul... Tuan kedai pulak kena sabar melayan kerenah pelanggan nya...( bukan dia sorang yang berperangai sedemikian, ada beberapa org lagi... )

Mereka mungkin lebih takut dengan gambar dari racun yang beribu-ribu dalam kotak tu... Yang paling mengerikan, mereka lebih tidak takut pelbagai kemungkinan yg bakal jasad mereka tanggung..!


Beberapa hari lagi Ramadan akan datang, Insyaallah. Dengan tibanya nanti, bulan yang penuh dengan keberkatan dan limpahan rahmat ini , mudah-mudahan kita dapat menjalankan ibadah puasa kita dengan baik dan sempurna, dengan makna yang sebenar nya.( Dengan harapan lapar dan dahaga disiang hari nya tidak berlalu dengan sia-sia ).







.....Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik. (QS Al Baqarah ayat 195)















No comments: